PENGINTEGRASIAN
ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Disediakan
oleh : Mazni binti Mohamed
Artikel ini merupakan hasil
penulisan Md. Nor Bakar dan Rashita A. Hadi Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia. Kajian dijalankan bagi mengetahui tahap pengintegrasian ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik dalam kalangan guru Matematik. Tiga
aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap
pengintegrasian ICT dalam kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT yang
ditawarkan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah kepada guru
Matematik dan faktor-faktor yang menjadi penghalang kepada pengintegrasian
komputer dalam kalangan guru Matematik.
Penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran dilihat dari dua aspek iaitu aspek pengajaran ianya digunakan
sebagai alat persembahan dan demonstrasi manakala dari aspek pembelajaran ianya
digunakan sebagai tutorial, latih tubi, penerokaan, aplikasi dan komunikasi.
Kementerian Pelajaran telah membekalkan pelbagai kemudahan kepada guru-guru
bagi tujuan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Namun daripada
kajian yang telah dijalankan, didapati penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran Matematik masih berada pada tahap yang rendah. Antara halangan
yang telah dikenalpasti ialah guru kurang pengetahuan dan kemahiran dalam ICT. Selain
itu kursus-kursus ICT dalam kalangan guru-guru Matematik adalah amat terhad sedangkan
pelbagai kaedah komputer dapat digunakan dalam mata pelajaran ini.
Metodologi kajian yang digunakan
ialah gabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif di mana pengkaji menggunakan
soal selidik dan temu bual berstruktur. Bilangan sampel yang dipilih secara
persampelan rawak ialah 30 orang bagi menjawab soal selidik , 3 orang daripada
30 orang tersebut dan 15 orang penyelaras makmal komputer dipilih untuk temu bual
berstruktur. Responden dipilih daripada beberapa buah sekolah di daerah Kota
Tinggi, Johor.
Daripada kajian yang dijalankan, didapati guru-guru jarang
menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dan masih cenderung
menggunakan kaedah pengajaran secara tradisional. Antara halangan yang dihadapi
oleh guru ialah bilangan komputer yang tidak mencukupi, gangguan talian
internet, masa pengajaran yang tidak mencukupi, kurang bantuan teknikal,
kurang kemahiran ICT.
Hasil dapatan ini sebahagiannya menyamai dapatan
kajian yang dijalankan oleh Jones (2004). Penulis mendapati bahawa tujuh
halangan yang wujud semasa pengintegrasian ICT dalam pengajaran ialah guru
kurang berkeyakinan semasa pengintegrasian (21.2% responden), kurang capaian
terhadap sumber (20.8%), kekurangan masa untuk membuat pengintegrasian (16.4%),
kurang latihan yang efektif (15.0%), menghadapi masalah teknikal semasa
perisian digunakan (13.3%), kurang capaian individu semasa penyediaan bahan
pengajaran (4.9%) dan usia guru (1.8%).
Kesimpulannya, penggunaan ICT yang rendah dalam pengajaran
dan pembelajaran bukanlah disebabkan faktor dalaman guru-guru tetapi disebabkan
faktor luaran seperti kemudahan yang tidak sempurna, kekurangan latihan serta
perkhidmatan dan bantuan teknikal yang kurang memuaskan.
(Dipetik daripada : Journal of
Science and Mathematics Educational, volume 2 Jun 2011, Pages
1-17/ISSN:2231-7368)
*Saya mengambil artikel ini kerana saya berasa kandungan
yang ditulis oleh penulis amat tepat kepada apa yang sedang berlaku pada dunia
pendidikan sekarang.
No comments:
Post a Comment