Proforma Kursus
PROFORMA KURSUS
Program Ijazah Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama
Kursus
|
Pengajaran
Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
(Computer
Aided in Teaching and Learning Malay Language)
|
Kod Kursus
|
BMM 3105
|
Kredit
|
3 (1 + 2)
|
Jam
Interaksi
|
120 jam
|
Bahasa
Pengantar
|
Bahasa
Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Ketiga
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Menggunakan Internet,
laman web, pembelajaran secara dalam talian dan luar talian, model perpautan
dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara bahan
2. Memilih
bahan internet untuk pengajaran dan pembelajaran
3. Membina
tapak pembelajaran yang mudah
4. Mengedit
bahan pengajaran secara dalam talian
5. Mengadakan
simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan tentang
penggunaan enjin pencari dalam mengesan Bahasa Melayu, pemilihan bahan
internet, laman web dan tapak pembelajaran, perpautan dalam penyusunan bahan,
perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran secara on line,
penggunaan Bahasa Melayu dalam bahan internet, simulasi pengajaran Bahasa
Melayu secara sidang video, penggunaan alat pengarangan, animasi dalam
persembahan bahan dan penggunaan CD pembelajaran dalam pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu.
This
course describes the usage of internet, selection of internet resources,
procedures, ethics, learning homepage, linkages in application structure,
application of information processing model, on-line learning of language
learning, virtual and video learning, use of writing tools, animation in
presentation, learning CDs in teaching, conference and exhibition in ICT.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
|
· Menggunakan web, video, audio dan
imej
· Menggunakan kata kunci, frasa yang
sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu
· Menyimpan bahan dalam bentuk fail
Internet dan katalog
|
5
|
2
Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Mengumpul dan mengkategorikan
bahan audio, video, grafik dan teks.
· Mengumpul bahan daripada Internet
ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
· Menggunakan folder dalam
perkomputeran awam untuk berkongsi bahan contohnya Google Drive /
Dropbox
· Menggalakkan usaha kolaboratif dalam perkongsian bahan
|
5
|
3
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
|
· Memuat turun garis panduan dan
etika penggunaan Internet
· Memindahkan garis panduan dan
etika penggunaan Internet dalam bentuk brosur dan perisian persembahan atas
talian atau luar talian
· Mengaplikasi pengetahuan tentang jenis hak cipta (lessen Creative
Commons) bagi mendapatkan bahan yang boleh digunakan dalam bilik darjah
|
5
|
4
Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Memilih bahan sastera
· Memilih bahan tatabahasa
· Memilih bahan bidang ilmu lain
|
5
|
5
Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web
Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Prosedur pembinaan tapak
pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
· Prosedur pembinaan laman web
pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
· Membina dan menggunakan tapak
pembelajaran dan laman web bahasa Melayu
· Membina dan menggunakan pakej
Tutorial Pembelajaran
· Membina tapak pembelajaran menggunakan teknologi web yang
disediakan di sekolah : Frog VLE
|
5
|
6
Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan
Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Struktur Hierarki dan Struktur
Komposit
· Struktur Linear
· Struktur Rangkaian
|
5
|
7
Mengaplikasikan Model Pemprosesan Maklumat dalam
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Bengkel model pembinaan
pemprosesan maklumat
· Mengaplikasi model pemprosesan
maklumat dalam simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran
· Membina bahan
|
5
|
8
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan
Luar Talian
|
· Melaksanakan simulasi pengajaran
dalam talian seperti Web 2.0
· Melaksana simulasi pengajaran
dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak
pembelajaran
|
5
|
9
Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam
Talian Menjadi Brosur, News Letterdan Kad Pengumuman
|
· Prosedur pengeditan
· Prinsip pengeditan
· Melaksanakan pengeditan
· Aplikasi ke dalam pengajaran
kemahiran bahasa
|
5
|
10
Membina Bahan Video dan Audio untuk Pengajaran
Kemahiran Bahasa Melayu
|
· Menentukan peringkat pengajaran dan kemahiran bahasa
· Menentukan prinsip pembinaan bahan video dan audio
· Membina bahan video dan audio
· Menggunakan perisian audio untuk pengajaran kemahiran
mendengar, bertutur dan membaca
|
5
|
11
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
|
· Konferensi secara dalam talian
· Mengadakan sidang video untuk
mengajarkankemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis
|
5
|
12
Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa
Melayu
|
· Menggunakan alat pengarangan dalam
mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah
· Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa
Melayu dengan menggunakan alat pengarangan
|
5
|
13
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran
Bahasa Melayu
|
· Menggunakan animasi perkataan dan
objekPower Point
· Mencari, mengumpul, menyesuaikan dan
menggunakan animasi daripada Internet
· Memanipulasi animasi dalam
persembahan
|
5
|
14
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran
Bahasa Melayu
|
· Meneroka dan mengklasifikasikan objek
pembelajaran
· Memilih objek pembelajaran bahasa
Melayu
· Menggunakan objek pembelajaran
dalam aktiviti pengajaran
|
5
|
15
Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa
Melayu Dekad Kini dan Mendatang
|
· Mengadakan seminar
· Mengadakan pameran
|
5
|
JUMLAH
|
75
|
Penilaian
|
Peperiksaan
Kerja kursus
|
30%
70%
|
Jam
Pembelajaran
|
Jam
Pembelajaran Bersemuka
Jam
Pembelajaran Bukan Bersemuka
|
75jam
45jam
|
Rujukan Asas
|
Beatty, Ken. (2003). Teaching
and Researching computer-assisted language learning. London :
Longman.
|
|
Rujukan
Tambahan
|
Bull Susan. (1993). Towards
user system collaboration in the development of a student model for
intelligent computer assisted language learning. Edinburg :
University of Edinburg.
Bull Susan. (1994). Student
modelling beyond domain knowledge. Edinburg : University of
Edinburg.
Hardisty, D., Windeatt, S.(1989).
Call. London : O.U.P.
Levy Micheal. (1997).
Computer-assisted language learning : Context and Conceptualization. Oxford :
Oxford University Press.
Praat. www.prat.org
|
No comments:
Post a Comment